W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

Płaski brzuch odchudzanie toruń modelowanie ciała zabiegi
Jak mieć piękny, płaski i umięśniony brzuch? Odchudzanie dla każdego
5 kwietnia, 2017
Adwokat Toruń kancelaria adwokacka alimenty na dziecko
Obowiązek alimentacyjny – wynajmij skutecznego adwokata
7 kwietnia, 2017

W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

toruńska kancelaria notarialna dobry notariusz pomoc notarialna

toruńska kancelaria notarialna dobry notariusz pomoc notarialna

Z jakimi sprawami należałoby zgłosić się do kancelarii notarialnej?

W Polsce osoba pełniąca funkcję notariusza zajmuje niesłychanie istotną rolę, gdyż wcale nie jest tylko – jak to się powszechnie powiada – „osobą zaufania publicznego”, lecz też kimś, kto perfekcyjnie rozeznaje się w tajnikach prawa. Notariusz jest zatem funkcjonariuszem publicznym – tak jak mundurowy – oraz jego przeznaczeniem jest czuwanie nad interesami Klienta. Do notariusza zawsze wędruje się z pewną sprawą i powinniśmy przynieść ze sobą wszelkie potrzebne papiery. Te, jakie będą przez niego przygotowane są rozpatrywane jako dokumenty urzędowe oraz mają tzw. moc prawną. Słowem, to co zostało w nich przez strony sprecyzowane zaczyna obowiązywać. Nic więc dziwnego, iż do kancelarii notarialnej bezwarunkowo trzeba wziąć, przykładowo umowy dotyczące lokaty, umowę o rozdzielności majątkowej bądź umowę zbycia działki.

Najważniejszym posłannictwem notariusza jest działanie jednogłośnie z imperatywami prawa, jednomyślnie z uzyskaną widzą oraz zdolnościami. Mówiąc w skrócie nie może zatem dojść do naruszenia interesu Klienta, gdy osoba pełniąca funkcję notariusza z premedytacją oszukuje swych Klientów wprowadzając w życie liczne błędy oraz przeinaczenia. Każdego urzędnika zaufania publicznego obowiązuje Kodeks Etyki Zawodowej, jaki odpowiednio określa to, jak notariusze są zobowiązani postępować.

Oświadczenia, które konstruujemy na własną rękę, przykładowo umowę wynajmu domu, pismo o pełnomocnictwie albo potwierdzenia o przesłaniu darowizny, nie są objęte przymusowym akceptowaniem przez rejenta. Najczęściej figuruje na nich pieczątka notarialna, jeżeli zależy nam na tym, żeby podnieść pozycję oraz rzetelność przekazanego dokumentu. Ogólnie rzecz ujmując mówiąc – nie ma takiego obowiązku, więc nie trzeba denerwować się o dodatkowe poświadczenia.

Polskie prawo uznaje także takie okoliczności, w jakich notariusz jest zwyczajnie nieodzowny. Są to dokumenty, które bez jego pieczątki są uznawane za nieważne.

Niżej umieszczone są wybrane z opisanych dokumentów:

Oświadczenia kupna oraz zbycia wszelakich nieruchomości – kawalerek, domów, działek budowlanych, obszarów gospodarskich, działek wypoczynkowych etc.

Wydanie darowizny, w przypadku kiedy darowizną jest nieruchomość

Sprzedaż prawa do lokalu spółdzielczego

Małżeńska umowa majątkowa, czyli tzw. intercyza

Rozdział spadku, jeżeli mieści się w nim dowolna nieruchomość

Wszelkie umowy spółek, np. akcyjnych

Wyliczone powyżej dokumenty muszą mieć bezwzględnie pieczątki oraz podpis notariusza. Inne w zasadzie nie muszą mieć wyglądu aktu notarialnego, możemy sporządzać je w niezależny sposób. Należałoby mieć na uwadze, że tylko umowy zaakceptowane przed rejentem rzeczywiście są zgodne z przepisami.

W przypadku kiedy kierujemy swoją uwagę na spółki handlowe, wówczas muszą one podpisywać w obecności notariusza, np. statuty, formularze tyczące się kapitału firmowego, dokumenty tyczące się objęcia przez partnera wskazanej części udziałów.

Stworzenie umowy w Kancelarii Notarialnej i oznakowanie jej pieczęcią oraz podpisem notariusza podlega należytym opłatom. Są one stosunkowo spore, ale zależne są zwłaszcza od wartości przedmiotu umowy. W przypadku kiedy ktokolwiek planuje zbyć posiadłość wartą co najmniej kilka milionów złotych, wtedy musi koniecznie liczyć się ze sporymi sumami. Ostateczna taksa jest wskazana przez Ministra Sprawiedliwości, jednak rzeczywiście jest ona okazała. Notariusze nie są przymuszeni do używania największych cen, natomiast co najważniejsze – „walka” między notariuszami sama wymusza ich zmniejszenie. Do kancelarii notarialnej idziemy zazwyczaj w niesamowicie istotnych okolicznościach, a mianowicie takich jakie wymagają uwierzytelnienia przez osobę trzecią czy chcemy przechować znaczną sumę pieniędzy.

Czy istnieją poza tym inne odpłatności prócz taksy notarialnej?

Prócz tego, iż osoba pełniąca funkcję notariusza musi obligatoryjnie pobrać za swoją pracę wynagrodzenie, musimy sfinansować podatek, np. koszty związane z księgą wieczystą oraz uregulować opłaty sądowe. Ceny owe są oddawane poprzez rejenta adekwatnemu urzędowi skarbowemu bądź sądowi. Na wszystkich dokumentach, wystarczy rzetelnie skontrolować, co powinniśmy sfinansować. Bardzo często Petenci telefonują do Kancelarii w Toruniu i chcą błyskawicznie zdobyć informacje na temat tego, ile co będzie kosztować. Jedynie w przypadku taksy jest opcja negocjacji zapłaty, ponieważ na pozostałe odpłatności osoba mająca posadę notariusza najzwyczajniej w świecie wcale nie ma wpływu.

Jakich działań nie może podejmować się notariusz?

Głównie – rejenci nie powinni podejmować się zajęć, jakie przeszkadzałyby w dowolnym sensie w spełnianiu zadań osoby zaufania publicznego. Notariusz wcale nie może więc zajmować się sprzedawaniem czegokolwiek, pośrednictwem (np. nieruchomości) albo doradztwem w biznesie.

Po drugie – absolutnie nie powinien mieć innej pracy bez akceptacji izby notarialnej, o ile nie będzie to zawód uczonego, pedagoga lub będącego powiązaniem obu.

Po trzecie – pod tą samą nazwą jest w stanie pracować paru rejentów (przykładowo w postaci spółki cywilnej) ale z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeżeli chcesz wiedzieć o wiele więcej, wejdź w odnośnik obok – Kancelaria notarialna

Komentarze są wyłączone.