Pojazdy uprzywilejowane – kursy, szkolenia, kwalifikacje

Adwokat Toruń - Adwokat sprawy rozwodowe - Adwokat sprawy karne - Adwokat sprawy cywilne - Dobry adwokat Toruń
Czy adwokat to zawód dla mnie?
Marzec 23, 2017
Depilacja laserowa depilacja woskiem depilacja toruń depilacja plastry z woskiem
Metody usuwania owłosienia – depilacja woskiem i depilacja laserowa
Marzec 29, 2017

Pojazdy uprzywilejowane – kursy, szkolenia, kwalifikacje

Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Jak wygląda kurs na pojazdy uprzywilejowane?

W kilkudziesięciu ośrodkach zajmujących się ulepszaniem techniki jazdy mamy możliwość znaleźć propozycję kursów dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od wielu lat cieszą się dużym powodzeniem – zarówno te na karetki, jak również na wozy strażackie. Nie ma w tym nic dziwnego – możemy po nich w mgnieniu oka znaleźć pracę. Takie kursy mają nade wszystko przygotować osobę za kierownicą do odpowiedniego postępowania w przeróżnych sytuacjach, czasami szczególnie uciążliwych i wyjątkowych. Praktykowanie manewrów na drodze, przejeżdżanie na sygnale przez przejazdy na czerwonym świetle bądź jazda z dużą prędkością oraz niespodziewane zatrzymywanie pojazdu – to zaledwie niektóre z zadań, jakie stoją przed kierowcami. Zwykle instruktorom wyjątkowo zależy, aby prowadzący opanował łatwość sterowania pojazdem wtedy, gdy wydaje się, że to niewykonalne. Stracenie władzy w każdej sekundzie potrafi spowodować groźny wypadek. Adresatami kursu są kierowcy, którzy planują działać w społecznych jednostkach zajmujących się ochroną ludzkiego zdrowia i życia, zabezpieczaniem porządku publicznego, wożeniem wartości pieniężnych bądź zatrzymywaniem pożarów.

Plan szkolenia zawiera więc ćwiczenia realizowane na rozmaitych obszarach: na płycie poślizgowej pierścieniowej lub torze szkoleniowym. Kurs początkowy trwa 14 godzin oraz zawiera 6 godzin szkolenia z teorii oraz 8 godzin zajęć praktycznych. Jakie tematy mają szansę pojawić się na warsztatach? Po pierwsze z kręgu przepisów ruchu drogowego, zagadnień powstawania wypadków na drodze, psychologii przewozu albo techniki jazdy w utrudnionych warunkach. Kurs kończy się oczywiście sprawdzianem z części wykładowej oraz części praktycznej.

Egzamin z części wykładowej trwa 25 minut i ujmuje 20 pytań w postaci testu. Uczestnik musi koniecznie podkreślić właściwie wyłącznie jedną odpowiedź. Pomyślny efekt sprawdzianu można zdobyć, jeśli przynajmniej 16 odpowiedzi jest dobrych.

Sprawdzian z części praktycznej zawiera ukończenie konkretnych manewrów, m in. wymijania przeszkody albo zatrzymywania pojazdu na zakręcie. Jeśli kursant niedokładnie zrealizuje dwa razy to samo ćwiczenie, otrzyma odmowny wynik z egzaminu.

Jakie są główne wymagania stawiane kursantom?

Przede wszystkim jest dysponowanie prawem jazdy wybranej kategorii. Bez wątpienia ktoś, kto zamierza być kierowcą – konwojentem bądź kierowcą samochodu ochroniarskiego, musi obligatoryjnie posiadać doświadczenie. Uczestnikiem szkolenia nie może być zatem osoba, która dopiero co uzyskała prawo jazdy. Liczba godzin dowolnego szkolenia jest dopasowywana do wiedzy i predyspozycji każdego kandydata (kurs początkowy, kurs uzupełniający). Nieodzownym wymogiem jest też skończenie 21 lat i posiadanie bieżącego zaświadczenia od lekarza medycyny pracy i od psychologa. Potwierdzą oni, czy nie ma określonych przeciwwskazań do wykonywania pracy jako uprawnionego kierowcy.

Jaki jest wpływ stresu na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym?

Podczas kursu wszyscy zainteresowani będą nabywać wiedzę z działu psychologii transportu. Na zajęciach zaznajomią się z wątkiem stresu, jaki niezwykle silnie wpływa na pracowanie za kierownicą. Jego uzasadnieniem mogą być skrajnie niekorzystne okoliczności na drodze czy okoliczności życiowe transportowanych osób. Wykłady mają za zadanie wytłumaczyć kierowcom takie tematy, jak: wpływanie osobowości na podejmowanie decyzji w czasie podróży, ogromnego stresu, alkoholu oraz innych specyfików odurzających na zdolność manewrowania pojazdem.

Psychologia komunikacji drogowej mieści w sobie elementy psychologii percepcyjnej, psychologii osobowości, psychologii klinicznej oraz kilkudziesięciu innych dziedzin. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych w sumie nie będzie egzekwowana dogłębna wiedza wszystkich problemów, bowiem jest to materiał studiów podyplomowych. W ostatnim czasie niniejsza dyscyplina dynamicznie się rozwija, ponieważ bardzo wielu kierowców chce mieć określoną specjalizację, przykładowo zamierza dostarczać wartości pieniężne lub cierpiących pacjentów do placówek zajmujących się ochroną zdrowia.

Natomiast z innej strony spora liczba psychologów jest zainteresowanych zgłębianiem osób z prawem jazdy, jako grupy społecznej szczególnie narażonej na napięcia psychiczne i różne inne dolegliwości. Można tutaj wyszczególnić chociażby zbyt dużą ilość godzin spędzonych w samochodzie, utrudnione związki z rodziną (u kierowców zarabiających w transporcie zewnętrznym) albo wyższe procentowo narażenie na urazy w wyniku wypadków drogowych.

Kierowcy na kursie dzieleni są na trzy grupy

Pierwsza grupa kierowców – tu będą zapisane osoby, które bardzo dobrze znają regulaminy, mają utworzone dobre nawyki oraz wcale nie stwarzają żadnego ryzyka podczas prowadzenia pojazdu. Instruktorzy będą bazować na dwóch wartościowych stronach takich kursantów: wprawy dostrzegania niebezpieczeństwa i na chęci doskonalenia swoich umiejętności.

Druga grupa kierowców – do niej zapisani będą kierowcy, którzy niezamierzenie stwarzają zagrożenie dla innych uczestników drogi. Zamierzają usunąć swoje braki (mino, iż popełniają ich dużo), zamierzają uczyć się odpowiedniego postępowania w skrajnych warunkach.

Trzecia grupa kierowców – do niej będą należeli kierowcy, którzy specjalnie powodują różne zagrożenia i z pełną świadomością nakłaniają innych do niebezpiecznych zachowań. Jednocześnie zamierzają poprawić swoje braki i wykazują się chęcią nauki i doskonalenia swoich zdolności.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się o wiele więcej, kliknij w ten link – kurs na pojazdy uprzywilejowane cena

Komentarze są wyłączone.