Optymalizacja witryn WWW

E-sklep założony przez WooCommerce
17 września, 2020
Biuro rachunkowe i Elektroniczna e-księgowość
21 września, 2020

Optymalizacja witryn WWW

WordPress daje sporo możliwości do tworzenia witryn internetowych, ich budowania oraz prowadzenia. Dzięki funkcjonalnościom WordPressa powstają strony, jakie można bez problemu rozwijać także ze względu na pozycjonowanie. By optymalizacja strony WWW na WordPressie była skuteczna, warto sięgnąć po różne wtyczki i narzędzia zaprojektowane do optymalizacji oraz {wspierające|wspomagające pozycjonowanie.

Page Speed Insight

Narzędziem szczególnie korzystnym do optymalizacji witryn internetowych jest stworzony przez Google Page Speed Insight. Takie narzędzie przede wszystkim analizuje czas, którego potrzebuje przeglądarka, by w pełni załadować stronę . Na bazie danych Google ocenia witrynę w skali od 0 do 100 punktów. I chociaż sam Page Speed nie podnosi pozycji, tak mała wartość punktowa może wpłynąć na jej obniżenie. To co istotne w funkcjonowaniu tego narzędzia, to pełna analiza elementów, jakie oddziałują na ten albo inny wynik. Za sprawą Page Speed Insight wiadomo, jakie elementy potrzebują naprawy. Między innymi warto pomniejszać rozmiary obrazów, eliminować zasoby blokujące renderowanie, wyrzucać niestosowane już kody CSS, JavaScript albo wtyczki.

Google Lighthouse

Bardziej rozwiniętym narzędziem optymalizacji witryn WWW na WordPress jest też narzędzie Google Lighthouse, zamieszczone bezpośrednio w przeglądarce. Funkcjonuje w podobny sposób do Page Speed Insight, ale jest trochę bardziej funkcjonalne, ze względu na dostępność 5 kategorii. Pierwszą jest performance, czyli wydajność strony. Określa stronę ze względu na jej działanie. Analizuje m.in. czas wyświetlenia strony, wykrywa nieużywane kody CSS, JavaScript, pokazuje elementy konieczne do naprawy, by zwiększyć wydajność. Drugim parametrem jest dostępność. W tym obszarze istotne jest dostosowanie do użytkownika. Oceniane są np. opisy alternatywne, zrozumiałość języka oraz odpowiednia struktura.

Kolejny parametr – best practices – ocenia funkcjonalność strony internetowej pod względem zachowań użytkowników. Dla przykładu ocenia możliwość wklejania haseł, kwestie techniczne jak dostosowane rozmiary wyświetlanych obrazów oraz poprawne zastosowanie kodów HTML. Google Lighthouse sprawdza stronę również pod względem wskaźników SEO. Bada między innymi obecność meta opisów i atrybutu alt dołączanego do obrazów. Piąta kategoria, czyli Progressive Web App (PWA) została stworzona, by oceniać, czy witryna internetowa posiada funkcję aplikacji dostępnej offline oraz czy dobrze działa w wersji uproszczonej. Tak dokładny audyt pokazuje niedociągnięcia, jakie powinno się poprawić w kierunku optymalizacji strony WWW na WordPressie.

Test My Site with Google

Test My Site w przeciwieństwie do Lighthouse oraz Page Speed Insight koncentruje się przede wszystkim na mobilnych urządzeniach. Najważniejszej ocenie podlega czas wyświetlenia strony oraz sposób wyświetlania jej na komórkach. Test My Site tworzy ścisły raport wskazujący co trzeba naprawić. Między innymi wskazuje zasoby blokujące renderowanie, sprawność JavaScript, a także sugeruje wyrzucenie nieużywanych narzędzi. Ta funkcja pokazuje również ulepszenia, jakie pomogą dostosować stronę do wymagań użytkownika, na przykład uruchomienie witryny offline dostępnej z każdego urządzenia. Test My Site with Google pokazuje również usprawnienia w zakresie takich działań, jak bezproblemowa metoda logowania, rejestracji czy płatności. Google gwarantuje spory zakres narzędzi pokazujących najważniejsze usprawnienia korzytnie oddziałujące na optymalizację strony WWW.

Wtyczki do optymalizacji witryn WWW na WordPressie

Oprócz narzędzi proponowanych przez Google do optymalizacji witryn na Wordpresie można zastosować również przygotowane w tym celu wtyczki. Korzystając z WordPressa otrzymuje się dostęp do darmowych oraz płatnych wtyczek, jakie posiadają sporo funkcjonalnych dodatków, wzbogacających strony WWW. Wtyczki związane z optymalizacją mają za zadanie wprowadzanie usprawnień, jakie oddziałują na jakość strony.

Autoptimize – zadaniem tej wtyczki jest optymalizacja od strony kodów HTML oraz CSS. Za pomocą tej wtyczki eliminowane są nieużywane znaki HTML. Dzięki niej możliwa jest również optymalizacja czcionek i obrazów. Oprócz tego wtyczka Autoptimize przenosi skrypty w stopkę, w ten sposób skraca czas wyświetlania samej strony.

Yoast SEO – to wtyczka, jaka ocenia wpisy, podstrony i strony itp. z uwagi na poprawność SEO np. fraz kluczowych, opisów alt, meta danych czy parametrów title. Dzięki tej wtyczce możliwa jest edycja tych elementów, a dodatkowo wtyczka pokazuje poprawnie wykonane elementy i takie, jakie trzeba zmienić w treści, by zdobyć jak najlepsze rezultaty optymalizacji strony WWW na Wordpresie.

W3 Total Cache – odpowiada za czas wyświetlania strony. Za pomocą dodawanych reguł podnosi wydajność strony co sprawia, że wyświetla się ona o wiele szybciej. Kieruje tworzeniem cache (pamięci podręcznej), jej usuwaniem i na redukcję kodów np. CSS oraz HTML. W ten sposób przeglądarka zachowuje statyczne pliki w czasie pierwszego wejścia na stronę, a przy kolejnych wejściach ładuje ją bez obciążania serwera www.

Pozycjonowanie stron

Komentarze są wyłączone.